Smoothie z jarmużem szpinakiem gruszką i kiwi – Co kryje jarmuż ?

20 marca 2017

Smoothie można zrobić z przeróżnych warzyw i owoców Ja do tego przepisu postanowiłam uzyć jarmuż ponieważ…
Czy wiesz że jarmuż posiada najwyższą wartość odżywczą w skali ANDI (Aggregate Nutrient Density Index) skala ta ocenia żywność na podstawie stosunku ilości składników odżywczych do jednostek kalorii.

image

Jarmuż to źródło:
1. błonnika,
2. potasu,
3. betakarotenu,
4. żelaza,
5. wapnia,
6. niacyny,
7. witamin A, B1, B2, E i C,
8. a także chlorofilu.

Do prozdrowotnych właściwościach tego warzywa zaliczyć można aktywność przeciwutleniającą, przeciwzapalna i przeciwnowotworowa. Z pośród roślin kapustowatych to on zawiera najwięcej potasu, beta-karotenu,żelaza, wapnia, niacyny oraz witamin A, B1, B2, E i C. Jarmuż posiada substancję zwaną SULFORAFAN która ma działanie antykarcynogenne. Badania wykazały że sulforafan wykazuje działanie hamujące powstanie przerzutów. W innych badaniach zaobserwowano iż częstsze jedzenie jarmużu ma związek z niższymi wskaźnikami zachorowań na raka przewodu pokarmowego: jamy ustnej, gardła, przełyku,żołądka, jelita grubego, a także raka płuc.
Dodatkowo spożywanie jarmużu może przyczyniać się do zmniejszeni czynników ryzyka choroby niedokrwiennej serca i obniżania ciśnienia tętniczego.

image

Dużych ilości surowego jarmużu nie powinny spożywać osoby z zdiagnozowanymi chorobami tarczycy ( obniża wchłanianie jodu) oraz kamica nerkową ( zawiera szczawiany które przyczyniają się do powstawania złogów).

image

image